مقدمه: آموزش پزشکی مبتنی بر شواهد )EBM( در برنامه دستیاری، نه تنها به توسعه مهارتهای لازم جهت انجام امور پزشکیکمک میکند؛ بلکه به یادگیری اصول تحقیق مرتبط با نشر مقالات و شواهد نیز کمک مینماید. هدف از این مطالعه مشخص کردن موانع تحقیقاتی که دستیاران دانشگاه علوم پزشکی کرمان ممکن بود با آن روبرو شوند و بر فعالیتهای پژوهشی آنها اثر بگذارد بود.شیوه مطالعه: این پژوهش یک مطالعه مقطعی توصیفی-تحلیلی بود. 141 نفر از دستیاران بالینی رشتههای مختلف دانشگاه به سؤالات مورد نظر پاسخ دادند. دادهها از طریق یک پرسشنامه معتبر که روایی و پایایی آن بررسی شد، جمعآوری گردید. در اینپرسشنامه گویههای مربوط به موانع پژوهشی در پنج حیطه فردی، حرفهای، آموزشی، مدیریتی و تخصیص منابع طراحی شد.یافتهها: اکثر پاسخدهندگان سه نوع از موانع شامل آموزشی، مسائل شخصی و حرفهای و منابع را بیان کردند که بیشترین تأثیر را بر فعالیتهای تحقیقاتی آنها داشت. بیشترین اجماع در مورد آموزشهای لازم در توسعه مهارتهای پژوهشی بود. مشکلات حرفهایو شخصی و همین طور منابع و نحوه مدیریت آنها نیز دیگر انواع موانع را شامل میشدند. اختلاف معناداری در رابطه با رشته و مقطع تحصیلی دستیاران در خصوص این موانع وجود نداشت. نتیجهگیری: همه دستیاران در همه سطوح تحصیلی عوامل مشابهی را مورد تأکید قرار دادند؛ که مهمترین آنها مهارتهایپژوهشی آنها همچون بررسی متون مرتبط با نگارش علمی بود؛ بنابراین، یافتههای ما نشان داد که دستیاران میتوانند تحقیقاتعلمی و مؤثری را در دوره خود انجام دهند، مشروط به آن که بتوانیم دورههای آموزش مهارتهای پژوهشی طراحی کنیم که موجب رشد آنان در دانشگاه گردد