%0 Journal Article %T رابطه مهارت‌های اجتماعی، سبک‌های ابراز هیجان و بدریخت‌انگاری با عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان متوسطه اول شهرستان رودبار %J پژوهش در علوم بالینی %I دانشگاه علوم پزشکی کرمان %Z ‪2588-4174 %A امیدی, شیوا %A مقتدر, لیلا %D 2017 %\ 09/23/2017 %V 2 %N شماره (4-3) %P 69-77 %! رابطه مهارت‌های اجتماعی، سبک‌های ابراز هیجان و بدریخت‌انگاری با عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان متوسطه اول شهرستان رودبار %K مهارت اجتماعی %K هیجان %K اختلالات بدریخت‌انگاری %K عملکرد تحصیلی %R 10.22122/ajcr.2017.53941 %X مقدمه:میزان پیشرفت و افت تحصیلی، یکی از ملاک‌های کارایی نظام آموزشی می‌باشد. کشف و بررسی متغیرهای تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی، به شناخت بهتر و پیش‌بینی متغیرهای مؤثر در مدرسه می‌انجامد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین مهارت‌های اجتماعی، سبک‌های ابراز هیجان و بدریخت‌انگاری با عملکرد تحصیلی در بین دانش‌آموزان بود. شیوه مطالعه: این پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان رودبار در سال تحصیلی 95-1394 بود. تعداد این دانش‌آموزان 400 نفر در دو مدرسه بود که با استفاده از جدول Krejcie و Morgan، 120 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه ابرازگری هیجانی King و Emmons(EEQ یا Emotional Expressiveness Questionnaire) ، پرسش‌نامه مهارت‌های اجتماعی نوجوانان  Inderbitzen و Foster ((TISS یا Teenage Inventory of Social Skills و پرسش‌نامه ترس از تصویر بدن Littleton و همکاران (Body Image Concern Inventory یا BICI) جمع‌آوری گردید. جهت ارزشیابی عملکرد دانش‌آموزان، از میانگین معدل دو ترم پیاپی آنان استفاده شد و معدل نمرات دو انحراف معیار پایین‌تر از ترم قبل به عنوان معیار افت تحصیلی قلمداد گردید. در نهایت، داده‌ها با استفاده از رگرسیون چند متغیره و همبستگی Pearson مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها:یافته‌های آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که شاخص مهارت‌های اجتماعی توانست عملکرد تحصیلی را پیش‌بینی کند (0.010 > P). بر اساس نتایج همبستگی Pearson، ارتباط معنی‌داری بین مهارت اجتماعی و سبک‌های ابراز هیجان با عملکرد تحصیلی (0.010 > P) وجود داشت. همچنین، رابطه معنی‌داری بین بدریخت انگاری و عملکرد تحصیلی مشاهده شد (0.010 > P). نتیجه‌گیری: با توجه به وجود رابطه معنی‌دار بین متغیرهای مهارت اجتماعی، سبک‌های ابراز هیجان و بدریخت انگاری با عملکرد تحصیلی، می‌توان جهت ارتقای عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان از متغیرهای روان‌شناختی نیز در کنار سایر تکنیک‌های آموزشی در مدارس و مراکز آموزشی بهره جست. %U https://ajcr.kmu.ac.ir/article_53941_27835fd3adc5616c90abdad3d5c9181f.pdf